Tilgang til digitale tjenester fra det offentlige

Hovedregelen er at offentlige virksomheter i Norge kommuniserer digitalt med borgerne. Det vil også gjelde flyktninger fra Ukraina med midlertidig kollektiv beskyttelse.
Beskyttelse og opphold i Norge

Generell informasjon om beskyttelse og opphold i Norge for flyktninger fra Ukraina finner du på nettsidene til Utlendingsdirektoratet.

Norge.no er en veiviser til digitale offentlige tjenester. For å få tilgang til digitale tjenester trenger du en elektronisk ID fra Norge.  Er du flyktning fra Ukraina, kan du få elektronisk ID knyttet til din egen smarttelefon. Den heter «Buypass ID i mobil».  

Du må selv bestille din elektroniske ID på nettsidene til leverandøren Buypass. For bestilling gå til informasjonssidene på ukrainsk eller russisk.

Buypass ID i mobil er gratis for ukrainske flyktninger som har fått kollektiv beskyttelse i Norge.

For å kunne bestille og aktivere Buypass ID i mobil må du oppfylle disse kravene: 

  • Du må ha en smarttelefon. 
  • Du må være 13 år eller eldre.
  • Du må kunne vise gyldig pass. 
  • Du må ha et gyldig norsk ID-nummer som er registrert i Folkeregisteret. ID-nummeret er oppført på asylsøkerbeviset (asylum seeker card) du fikk av Politiet ved registrering i Norge. 
  • Du må ha en norsk postadresse der du kan motta aktiveringskoden for Buypass ID (du må vise ditt pass når du henter koden på postkontoret). 

Fordeler med en elektronisk ID  

  • Du får tilgang til en rekke digitale offentlige tjenester i Norge. 
  • Det offentlige kan nå fram til deg med informasjon raskt og direkte. 
  • Du kan lagre og finne igjen mottatt informasjon på en sikker måte. 

Eksempler på offentlige tjenester på nett 

  • helsetjenester, f.eks. timebestillinger, journaler og resepter,
  • velferdstjenester, blant annet å søke om økonomisk støtte,
  • informasjon om å starte og gå på skole  
  • arbeidstjenester, f.eks. skattekort dersom man ønsker å jobbe i Norge,
  • digital postkasse for å kunne motta digitale brev og vedtak fra det offentlige.

Ofte stilte spørsmål

Hovedregelen er at offentlige virksomheter i Norge kommuniserer digitalt med borgerne. Det vil også gjelde flyktninger fra Ukraina med midlertidig kollektiv beskyttelse.  

For å få tilgang til digitale tjenester trenger du en elektronisk ID fra Norge. Er du flyktning fra Ukraina, kan du få elektronisk ID knyttet til din egen smarttelefon. Den heter «Buypass ID i mobil». Du må selv bestille din elektroniske ID på nettsidene til leverandøren Buypass. For bestilling gå til informasjonssidene på ukrainsk eller russisk.

Er du flyktning fra Ukraina, kan du få elektronisk ID knyttet til din egen smarttelefon. Den heter «Buypass ID i mobil». Du må selv bestille din elektroniske ID på nettsidene til leverandøren Buypass. For bestilling gå til informasjonssidene på ukrainsk eller russisk.

For å kunne bestille og aktivere Buypass ID i mobil må du oppfylle disse kravene: 

  • Du må ha en smarttelefon 
  • Du må være 13 år eller eldre 
  • Du må kunne vise gyldig pass 
  • Du må ha et gyldig norsk ID-nummer som er registrert i Folkeregisteret. ID-nummeret er oppført på asylsøkerbeviset (asylum seeker card) du fikk av Politiet ved registrering i Norge. 
  • Du må ha en norsk postadresse der du kan motta aktiveringskoden for Buypass ID (du må vise ditt pass når du henter koden på postkontoret). 

 

Godkjente identitetsdokumenter

Pass:

https://www.consilium.europa.eu/prado/en/prado-documents/UKR/A/O/docs-per-type.html

Reisedokumenter:

https://www.consilium.europa.eu/prado/en/prado-documents/UKR/T/O/docs-per-type.html

Identitetskort:

https://www.consilium.europa.eu/prado/en/prado-documents/UKR/B/O/docs-per-type.html

Med en elektronisk ID får du tilgang til alle offentlige tjenester i Norge. Dette inkluderer 

Hovedregelen er at offentlige digitale tjenester i Norge er tilgjengelig på norsk og engelsk språk. Tjenestene er tilgjengelige via den enkelte virksomhet sin egen nettside. Trenger du hjelp til å finne frem til riktig tjeneste kan du gå til www.norge.no/en. Du kan også ringe til ID-porten brukerstøtte på nummer +47 800 30 300. 

Dersom du trenger hjelp med å finne frem til riktig tjeneste kan du gå til www.norge.no. Der kan du søke eller velge fra menyen. Du kan også ringe til ID-porten brukerstøtte på nummer +47 800 30 300. 

Har du problem med bestilling eller bruk av elektronisk ID fra Buypass kan du finne svar på ofte stilte spørsmål eller finne kontaktinformasjon til Buypass Kundeservice: https://www.buypass.com/help

Offentlige tjenester er tilgjengelige via den enkelte virksomhet sin egen nettside. Du logger deg inn på samme måte på alle disse tjenestene, og du trenger kun en elektronisk ID. Fordi de aller fleste offentlige tjenester i Norge er digitale, er det viktig at også du kan bruke disse.  

Dersom du trenger hjelp med å finne frem til riktig tjeneste kan du gå til www.norge.no. Der kan du søke eller velge fra menyen. Du kan også ringe til ID-porten brukerstøtte på nummer +47 800 30 300.   

  • Når du har funnet frem til riktig tjeneste og velger «Logg inn», vil du komme til et skjermbilde med flere valg.
  • Du skal velge «Buypass ID», og deretter «Buypass ID on mobile».
  • Du må deretter skrive inn ditt norske ID-nummer, som er oppført på asylsøkerbeviset du fikk av Politiet ved registrering i Norge.
  • Du logger deretter inn ved å bruke appen du lastet ned på telefonen din, og får tilgang til tjenesten.

Når du får elektronisk ID, kan du registrere en digital postkasse slik at du kan ta imot vedtak og brev fra det offentlige rett til din pc eller telefon. Digital postkasse er en enkel og sikker måte å motta og oppbevare brev som er adressert bare til deg.

Image
Mann som ser på dataskjerm
Når du oppretter digital postkasse, bidrar du til at det offentlige sparer penger som kan brukes til å levere bedre tjenester til deg.