Navnesøk
Her kan du søke på fornavn og etternavn og finne ut hvor mange i Norge som heter dette og hvordan bruken av navnet har vært over tid.
Her kan du søke på fornavn og etternavn og finne ut hvor mange i Norge som heter dette og hvordan bruken av navnet har vært over tid.
Hvis du ønsker at posten fra det offentlige skal sendes til en annen adresse enn til den folkeregistrerte adressen din, kan du legge til eller endre postadressen. Dette gjelder også om du bor i utlandet.
Flytter du innen Norge, må du melde fra til folkeregisteret innen 8 dager etter at du flyttet. Folkeregisteret er en del av skattekontoret. Er du student, kan du som hovedregel velge om du vil være registrert på studiestedet eller på hjemstedet. Er du pendler, gjelder spesielle regler. Skatteetaten og Lånekassen kan gi mer informasjon.
Private personer kan søke om å få utlevert opplysninger fra Folkeregisteret om navngitte, identifiserbare personer. Du kan ikke søke etter adresser og personopplysninger på skatteetaten.no.
Her finn du informasjon om MinID og hjelp til innlogging til offentlege tenester på nett. MinID er ein personleg elektronisk identifikasjon (eID) som er utvikla og forvalta av Digitaliseringsdirektoratet. MinID gir tilgang til offentlege tenester på mellomhøgt sikkerheitsnivå (nivå 3).
For å kommunisere med deg på nett må det offentlege ha tilgang på det rette mobilnummeret og e-postadressa di. Her kan du registrere deg og kontrollere eller oppdatere opplysningane dine i Kontakt- og reservasjonsregisteret. Les meir om Kontakt- og reservasjonsregisteret her.
For å logge deg inn på tjenester fra stat og kommune på nett trenger du elektronisk ID (eID). Over 3 millioner innbyggere har skaffet seg en eID og benytter den blant annet til å rette og levere selvangivelsen på nett.
Stat og kommune går over til å kommunisere digitalt med innbyggjarane. Dersom du ønskjer å få brev på papir, må du reservere deg mot digital kommunikasjon (kommunikasjon på nett). Dersom du aldri har registrert mobilnummer eller e-postadresse ved innlogging til ei offentleg teneste via ID-porten, treng du ikkje reservere deg.
ID-porten er ei felles innloggingsløysing til offentlege tenester på internett. For å logge inn til tenester frå det offentlege kan du bruke ID-porten og logge inn med enten MinID, BankID, Commfides, Buypass eller BankID på mobil. MinID kan brukast til innlogging til tenester på mellomhøgt sikkerheitsnivå. Dei tre andre kan òg brukast på høgste sikkerheitsnivå, som til tenester med helseopplysningar.
Hvis du har reservert deg mot digital kommunikasjon (kommunikasjon på nett) med det offentlige, og ombestemmer deg, kan du enkelt fjerne reservasjonen her.