Registrere og endre opplysninger i folkeregisteret
Du kan endre og registrere nye opplysninger om deg selv i folkeregisteret. Det er viktig at opplysningene i Folkeregisteret er riktige. Opplysningene brukes av mange blant annet til å sende brev, gi korrekte ytelser og gi fradrag på skatten din.
Melde flytting fra Norge
Dersom du skal flytte fra Norge til et land utenfor Norden, må du melde fra til skattekontoret her hjemme. Skal du flytte til et nordisk land, skal flyttingen bare meldes i det landet du flytter til.
Melding om flytting til Norge
Planlegger du å bo i Norge i mer enn 6 måneder, må du melde flytting til Norge senest 8 dager etter ankomst.
Slett kontaktinformasjon
Dersom du ønskjer å bli sletta frå Kontakt- og reservasjonsregisteret, vil du ikkje kunne få informasjon eller meldingar på SMS eller e-post, som til dømes påminning om timeavtale på sjukehuset, varsel om stenging av vatn eller beskjed om når det blir snømoking i gata der du bur, slik at du kan flytte bilen din. Dersom du ønskjer å reservere deg mot å få brev frå det offentlege tilsendt digitalt og i staden få brev på papir, kan du reservere deg.
Ny adresse i utlandet
Dersom du under oppholdet i utlandet flytter til en ny adresse, kan du sende melding til skatteetaten om dette.
Melding om ny eller endret postadresse
Du kan legge til eller endre postadresse hvis du ønsker at posten fra det offentlige skal sendes dit istedenfor til den folkeregistrerte adressen din. For å legge til eller endre postadressen, sender du oss en melding via vårt kontaktskjema. Har du ikke mulighet å logge deg inn, kan du levere skjemaet på papir.
Fra fødselsmelding til navnevalg – steg for steg
Her viser vi deg prosessen for hvordan barnet ditt skal registreres i folkeregisteret, og hvordan du gir det et navn.
Bestille aktiveringsbrev til innlogging med MinID
Dersom du ikke har akiveringsbrevet for innlogging med MinID, kan du bestille nytt. Aktiveringsbrevet kan bestilles fra det året en fyller 13. Klikk på linken over og skriv inn fødselsnummeret ditt i det feltet du får opp. Du vil få en kvittering på at du har bestilt aktiveringsbrev. Aktiveringsbrev blir bare sendt til adressen du har registrert i det norske folkeregisteret. Har du både postadresse og bostedsadresse, blir det sendt til postadresse. Normal leveringstid er 10 virkedager.
Søk om politiattest elektronisk
Her kan du søke om politiattest (vandelsattest) elektronisk og sjekke status på søknaden din. Hvis du har opprettet en digitale postkasse, får du attesten i din der. Hvis du ikke har digital postkasse, får du attesten tilsendt per post til adressen din.