Navnesøk
Her kan du søke på fornavn og etternavn og finne ut hvor mange i Norge som heter dette og hvordan bruken av navnet har vært over tid.
Her kan du søke på fornavn og etternavn og finne ut hvor mange i Norge som heter dette og hvordan bruken av navnet har vært over tid.
Du kan endre både fornavnet, mellomnavnet og etternavnet ditt. Merk at mellomnavn ikke er et fornavn. Navn som kan tas som etternavn, kan også tas som mellomnavn.
Er du far eller medmor og deler foreldreretten med mor, må du godkjenne navnevalget mor har meldt inn. Dette gjør du elektronisk.
Når skatteetaten har sendt deg en henvendelse om å velge navn til barnet ditt, kan du melde det inn elektronisk. Dette gjelder kun ved første gangs navnevalg.
Hvis du ønsker at posten fra det offentlige skal sendes til en annen adresse enn til den folkeregistrerte adressen din, kan du legge til eller endre postadressen. Dette gjelder også om du bor i utlandet.
Flytter du innen Norge, må du melde fra til folkeregisteret innen 8 dager etter at du flyttet. Folkeregisteret er en del av skattekontoret. Er du student, kan du som hovedregel velge om du vil være registrert på studiestedet eller på hjemstedet. Er du pendler, gjelder spesielle regler. Skatteetaten og Lånekassen kan gi mer informasjon.
Private personer kan søke om å få utlevert opplysninger fra Folkeregisteret om navngitte, identifiserbare personer. Du kan ikke søke etter adresser og personopplysninger på skatteetaten.no.
Her finn du informasjon om MinID og hjelp til innlogging til offentlege tenester på nett. MinID er ein personleg elektronisk identifikasjon (eID) som er utvikla og forvalta av Digitaliseringsdirektoratet. MinID gir tilgang til offentlege tenester på mellomhøgt sikkerheitsnivå (nivå 3).
For å kommunisere med deg på nett må det offentlege ha tilgang på det rette mobilnummeret og e-postadressa di. Her kan du registrere deg og kontrollere eller oppdatere opplysningane dine i Kontakt- og reservasjonsregisteret. Les meir om Kontakt- og reservasjonsregisteret her.
For å logge deg inn på tjenester fra stat og kommune på nett trenger du elektronisk ID (eID). Over 3 millioner innbyggere har skaffet seg en eID og benytter den blant annet til å rette og levere selvangivelsen på nett.