Sikkerhverdag.no
Med sikkerhverdag.no vil vi fortelle deg hvordan du enkelt kan forebygge uhell hjemme hos deg selv. Her finner du også tips til hvordan du kan bli bedre rustet til å takle litt større kriser og hendelser.
Med sikkerhverdag.no vil vi fortelle deg hvordan du enkelt kan forebygge uhell hjemme hos deg selv. Her finner du også tips til hvordan du kan bli bedre rustet til å takle litt større kriser og hendelser.
Her finner du informasjon om dine rettigheter og hvordan du klager på en pakkereise eller en hotellovernatting.
Her finner du råd og tips om bestilling av flyreisen, informasjon om dine rettigheter når noe går galt og hvordan du går fram for å klage.
Smilefjesordningen startet 1. januar 2016. Den skal informere forbrukerne om de hygieniske forholdene ved et serveringssted. Smilefjessymbolene som deles ut har tre varianter: smilefjes, strekmunn og sur munn. Et blidt fjes betyr ingen merknader, og avtagende smil tyder på mer og mer vesentlige avvik. Mer enn 8000 restauranter og kafeer omfattes av ordningen. Kantiner, matservering på institusjoner, bensinstasjoner eller storkiosker er ikke med.
For at nemnda skal kunne behandle klagen din, er det en forutsetning at du først har forsøkt å løse tvisten med motparten på egen hånd. Hvis motparten avviser din klage eller du ikke er fornøyd med det tilbudet du har fått, kan du sende saken inn til Transportklagenemnda. Transportklagenemnda behandler klager som gjelder jernbaneforetak på det nasjonale jernbanenettet, kommersielle bussruter, rutegående fartøy og kollektivreiser med trikk, buss, T-bane og bybane.