Smilefjes på restaurant
Smilefjesordningen startet 1. januar 2016. Den skal informere forbrukerne om de hygieniske forholdene ved et serveringssted. Smilefjessymbolene som deles ut har tre varianter: smilefjes, strekmunn og sur munn. Et blidt fjes betyr ingen merknader, og avtagende smil tyder på mer og mer vesentlige avvik. Mer enn 8000 restauranter og kafeer omfattes av ordningen. Kantiner, matservering på institusjoner, bensinstasjoner eller storkiosker er ikke med.
Kontraktar for husleige, kjøp av bruktbil med meir
Det er ofte lurt å bruke kontrakt når du kjøper eller leiger. Det blir enklare å fastslå kva de er blitt enige om og det gjer at du står sterkare ved ein eventuell konflikt. Her finn du kontrakt for husleige, kjøp av fast eigedom, handverkartenester, bruktbil, brukt bubil, campingvogn, motorsykkel, fritidsbåt, samt kjøp av husdyr og ting.
Sikkerhverdag.no
Med sikkerhverdag.no vil vi fortelle deg hvordan du enkelt kan forebygge uhell hjemme hos deg selv. Her finner du også tips til hvordan du kan bli bedre rustet til å takle litt større kriser og hendelser.
Pakkereise og hotellovernatting - rettigheter og klage
Her finner du informasjon om dine rettigheter og hvordan du klager på en pakkereise eller en hotellovernatting.
Reservasjon mot telefonsalg og adressert reklame
I Reservasjonsregisteret kan du reservere deg mot telefonsal og adressert reklame, men ikkje mot marknads- og opinionsundersøkingar. Skriv inn fødselsnummeret ditt for å reservere deg. Fødselsnummeret vil berre bli brukt til identifikasjon.
Søk etter farlige produkter i Norge
Her kan du søke etter farlige produkter som er funnet på det norske markedet.
Straumpriskalkulator
Ved hjelp av kalkulatoren kan du sjekke kva ulike straumavtalar kostar, eller samanlikne avtalen du har i dag med dei rimelegaste leverandøravtalane.
Klage på elektronisk kommunikasjon
Her kan du klage på ekomtjenester som for eksempel fastnett telefontjeneste, mobiltelefontjeneste, bredbåndstjeneste og annen internettilgang. Du må først har forsøkt å løse tvisten på egen hånd. Hvis selskapet avslår klagen, eller ikke svarer innen to uker, kan du anke til Brukerklagenemnda.
Klage på forsikring
Her kan du sende inn klage dersom du har ein tvist med eit forsikringsselskap.