MinID

Om du skal få utført tjenester fra stat og kommune digitalt, må du ha en elektronisk ID for å kunne logge deg inn. Denne bekrefter at du er den du utgir deg for å være.

MinID er en personlig elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester, og er gratis å få og å bruke.

Når du har mottatt aktiveringsbrevet, følger du instruksjonene der. 

  • Last ned og åpne MinID appen fra Google Play eller App Store 

  • Klikk på "Kom i gang" 

  • Tast inn fødselsnummer. Klikk "Neste" 

  • Skann aktiveringskoden (QR) med kamera. NB! Du må tillate at kamera kan bruke appen 

  • Lag et personlig passord 

  • Tast inn mobilnummer. Klikk "Neste" 

  • Tast inn e-postadresse. Klikk "Neste" 

Du er nå registrert som MinID app bruker. Neste gang du logger inn kan du bruke telefonen til å godkjenne innlogging.

For de som ikke ønsker eller kan bruk MinID app, finnes det et alternativ. 

Med en MinID kan du for eksempel 

  • Søke plass på videregående utdanning. 

  • Søke stipend i Lånekassen.no. 

  • Signere avtaler, kontrakter, og andre viktige dokumenter digitalt. 

  • Melde flytting eller endre skattekortet på Skatteetaten.no. 

Elektroniske IDer finnes på ulike sikkerhetsnivå, og gir dermed tilgang til litt ulike typer av tjenester. MinID er på det vi kaller et mellomhøyt sikkerhetsnivå (“Betydelig”), og kan brukes til mange offentlige tjenester, men for eksempel ikke til helsetjenester på helsenorge.no. BankID, Buypass og Commfides, som også kan brukes til offentlige tjenester, er på det høyeste sikkerhetsnivået (“Høyt”) og gir tilgang til alle offentlige tjenester. 

Du kan du lese mer om alternativene som gir tilgang til offentlige tjenester på Norge.no. For mer informasjon og brukerstøtte om MinID, gå til www.idporten.no.

Image
Kvinne med bankkort
4,6 millionar innbyggjarar brukar elektronisk ID for å logge inn til tenester via ID-porten. ID-porten gir tilgang til meir enn 4000 digitale tenester frå meir enn 1000 offentlege verksemder.